Beeld KU Leuven en TU Eindhoven

Social distancing is belangrijk bij indammen van de epidemie met SARS-CoV-2. Wat is een veilige afstand tijdens hardlopen, fietsen en wandelen tijdens COVID-19? Jammer genoeg is 1,5 meter niet genoeg om veilig te kunnen sporten. Beter kun je 5 tot 20 meter afstand houden en elkaars slipstream vermijden.

Dit blijkt uit resultaten van een nieuw onderzoek van prof. dr. Bert Blocken et al. van KU Leuven (België) in samenwerking met TU Eindhoven (Nederland).

De anderhalve meter strategie, lijkt effectief wanneer u met uw karretje in de Albert Heijn in de rij staat, of buiten, als het niet waait. Maar als je gaat wandelen, hardlopen of fietsen, kun je beter een stuk voorzichtiger zijn en een mondkapje dragen! Wanneer iemand tijdens het hardlopen ademt, niest of hoest, blijven die deeltjes achter in de lucht. De persoon die achter je loopt in de zogenaamde ‘slipstream’ krijgt te maken met de druppels in deze wolk.

De onderzoekers kwamen tot deze conclusie door het optreden van speekseldeeltjes van personen tijdens beweging (lopen en rennen) en dit vanuit verschillende posities (naast elkaar, diagonaal achter elkaar en direct achter elkaar) te simuleren in computermodellen. Normaal gesproken wordt dit type modellering gebruikt om het prestatieniveau van atleten te verbeteren, omdat het in elkaar blijven van de luchtstroom zeer effectief is. Maar als we naar COVID-19 kijken, is de aanbeveling om volgens het onderzoek uit de slipstream te blijven.

De wolk van door een persoon achtergelaten druppeltjes is duidelijk zichtbaar in de animaties. De rode stippen op de afbeelding vertegenwoordigen de grootste deeltjes. Deze creëren de grootste kans op besmetting maar vallen ook sneller naar beneden. ‘Maar als ze door die wolk rennen, kunnen ze nog steeds op je kleding terechtkomen en via je kleding op je handen’, aldus prof. dr. Blocken.

Op basis van deze resultaten adviseert prof. dr. Blocken dat de afstand van mensen die in dezelfde richting bewegen in 1 lijn minstens 4 tot 5 meter moet zijn, voor hardlopen en langzaam fietsen moet dit 10 meter zijn en voor wielrennen minstens 20 meter. Ook wordt aangeraden om bij het passeren van iemand al op een behoorlijke afstand in een andere rijstrook te zitten, bijvoorbeeld 20 meter om te fietsen, al hebben wij geen idee hoe.

Bronnen:
(1): https://www.demorgen.be/nieuws/belgisch-onderzoek-fietsen-joggen-of-wandelen-doe-je-best-niet-achter-elkaar-in-tijden-van-corona~b60aece6/
(2): https://www.hln.be/wetenschap-planeet/wetenschap/belgisch-onderzoek-fietsen-joggen-of-wandelen-doe-je-best-niet-achter-elkaar-in-tijden-van- corona ~ a60aece6 /
(3): http://www.urbanphysics.net/Social%20Distancing%20v20_White_Paper.pdf(4): https://medium.com/@jurgenthoelen/belgian-dutch-study-why-in-times-of-covid-19-you-can-not-walk-run-bike-close-to-each-other-a5df19c77d08

Afbeelding: KU Leuven en TU Eindhoven

Doneer
Als je dit artikel waardeert en dat wilt laten blijken met een kleine bijdrage, doneer dan via onderstaande Paypal-button:

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.

Share via
Copy link
Powered by Social Snap