vrouw op bed ontbijt

Onderzoek uitgevoerd door Kevin Kelly, Owen McGuinness, Carl Johnson en collega’s van Vanderbilt University, Gepubliceerd op 27 februari in het open-access tijdschrift PLOS Biology, (Amerika) laat zien dat het niet alleen gaat om hoeveel calorieën je eet, maar vooral het tijdstip waarop je eet, bepaalt hoe goed je ze verbrandt.

Je dagelijkse biologische klok en slaap reguleren hoe het voedsel dat je eet wordt gemetaboliseerd; dus de keuze van brandende vetten of koolhydraten verandert afhankelijk van het tijdstip van de dag of nacht. Het ‘circadiane ritme’ van je lichaam heeft je lichaam geprogrammeerd om vet te verbranden wanneer je slaapt, dus als je het ontbijt overslaat en dan ’s avonds een snack eet, vertraag je de vetverbranding.

De onderzoekers volgden het metabolisme van patiënten van middelbare leeftijd en oudere personen gedurende twee afzonderlijke sessies van 56 uur, met behulp van een “random cross-over” experimenteel ontwerp. In elke sessie werden lunch en diner op dezelfde tijden gepresenteerd (respectievelijk 12:30 en 17:45 uur), maar de timing van de derde maaltijd verschilde tussen de twee helften van de studie. Zo werd in een van de periodes van 56 uur de extra dagelijkse maaltijd gepresenteerd als ontbijt (8:00), terwijl in de andere sessie een qua voeding equivalente maaltijd werd gepresenteerd aan dezelfde proefpersonen als een snack in de late avond (22:00). De duur van het nachtelijke vasten was hetzelfde voor beide sessies.

Terwijl de twee sessies niet verschilden in de hoeveelheid of het soort voedsel dat werd gegeten of in de activiteitsniveaus van de proefpersonen, veranderde de dagelijkse timing van de beschikbaarheid van voedingsstoffen, in combinatie met klok/ slaapcontrole van het metabolisme, een schakelaar in de vet-/ koolhydraatvoorkeur van de proefpersonen zodanig dat de snack in de late avond resulteerde in minder vetverbranding vergeleken met de ontbijtsessie. De timing van maaltijden tijdens de dag/ nachtcyclus heeft daarom invloed op de mate waarin ingenomen voedsel wordt gebruikt versus opgeslagen.

Deze studie heeft belangrijke implicaties voor eetgewoonten en suggereert dat een dagelijks vasten tussen het avondeten en het ontbijt het gewichtsbeheer optimaliseert.

PLOS Biology: https://journals.plos.org/plosbiology/article?id=10.1371/journal.pbio.3000622

Bron: Kelly KP, McGuinness OP, Buchowski M, Hughey JJ, Chen H, Powers J, et al. (2020) Ontbijten en ’s avonds laat snacken vermijden houdt lipidenoxidatie in stand. PLoS Biol 18 (2): e3000622. https://doi.org/10.1371/journal.pbio.3000622

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.

Loading cart ...